Een afspraak maken

27 mei 2016

In mijn lessen probeer ik regelmatig een link te leggen naar de leefwereld buiten de klas. De cursisten, hoe begrijpelijk ook, hebben toch vaak schroom om de taal in het ‘echte’ leven toe te passen.

We hebben eerder in de klas geleerd om klok te kijken. Omdat klokkijken moeilijk is, herhalen we de tijden nog een keer. Ik noem de tijden op en iedereen probeert te begrijpen wat ik zeg. Daarna geef ik de kloktijden aan en iedere cursist noemt de kloktijd op. Tot zover is dit voor iedereen een succes.

Regelmatig verzuimen mijn cursisten omdat ze een afspraak hebben met een andere instantie. Heel legitiem, maar erg jammer, want zo missen ze heel wat belangrijke lesuren. Daarom besluit ik te gaan leren hoe je een afspraak maakt en hoe je zegt dat je niet kunt op een afspraak. We maken samen een rollenspel: wat kan een assistente vragen en wat antwoord je? Ik geef opdracht om in tweetallen te gaan oefenen.

In de pauze loop ik naar boven, naar de receptie van de fysiotherapie en tandartspraktijk. ‘Mag ik vragen of onze cursisten op jullie mogen oefenen?’ vraag ik. De receptionisten zijn heel aardig en stemmen toe. Onder mijn toeziend oog komen de cursisten in groepjes van drie naar boven om het geleerde in de praktijk toe te passen. De sfeer is optimaal en ook de assistentes hebben hier tussen de bedrijven door ook plezier in.  Met hier en daar een kleine interventie kan iedereen een afspraak maken. Na afloop geven alle cursisten aan deze praktijkoefening zeer zinvol te vinden. Ze hebben hierdoor meer zelfvertrouwen gekregen. Bij navraag vonden de assistentes deze ervaring ook positief en gaven aan dit graag nog eens te willen doen. Dit is zeker niet tegen dovemansoren gezegd! Vandaag, een aantal weken later, zegt een van mijn cursisten dat ze een afspraak gaat maken met de tandarts. Met de positieve ervaring van de praktijk moet dit zeker lukken!

Deel deze pagina:
Direct een afspraak maken of meer informatie.
Design and development by Modern Times Media